janitaenfrank.reismee.nl

Begin van het begin

Vanuit de lucht lijkt het er meer op dat je een metropool nadert zoveel licht straalt Kralendijk uit. Als een parel omringd door zwart van de oceaan. Zoals het hoort op een Caribisch eiland zijn gates en terminals en wat al niet meer achterwege gelaten; een streep asfalt, een bureautje met een vrolijke douane beambte en een lopende bagage band zijn al wat rest. De warmte die ons begroet is niet klam, drukkend, benauwd of op een andere manier vervelend, het is een rustgevende warmte, een wat-er-ook-gebeurt-het-is-in-elk-geval-warm-warmte. Op de zon zullen we nog een nachtje moeten wachten, maar ik ben al vrolijk omdat we ons avontuur eindelijk begonnen zijn.

Wanneer je ergens in het donker aankomt, lijkt die plek een soort magie over zich heen te krijgen. Iedere straathoek is gezellig, overal ruikt het naar lekker eten en er schijnt constant muziek te draaien. Zelfs als de volgende dag blijkt dat dit gewoon een aardse plek is en niet een of andere utopie, blijft de magie van de eerste nachtelijke indruk hangen. Eigenlijk zou je altijd in het donker aan moeten komen!

Wilde ezeltjes en geiten versperren de weg om ons welkom te heten, en de zee kabbelt rustig met al zijn beloftes voor een mooie tijd. Eenmaal in het appartement kunnen we met wat hondengeblaf en een luid waaiende wind (en jetlag) heerlijk in slaap komen. Een nieuw leven is begonnen!