janitaenfrank.reismee.nl

Sport?

Donkere schimmen vervagen en worden vervangen door meer donker. Alles wat je voor je ziet, is bruin. Opzij kan je niet goed kijken, want door de slangen en je cap voor de warmte heb je weinig bewegingsruimte met je hoofd. Opzij hoef je ook niet te kijken, want de schimmen zijn al lang weg. Wat gebeurt er? Je voelt niets onder je, maar wat is eigenlijk onder? Waar ga je naar toe en beweeg je eigenlijk wel? Uren of seconden gaan voorbij en angst maakt een knoop in het web aan gedachten die in je hoofd spelen.

Nog steeds bruin. De deeltjes in het water bewegen snel naar boven. Hoor je daar iets? Komen de schimmen terug? Het is een steeds herhalend geluid, een harde piep. Je herkent het en nu je op je duikcomputer kijkt, besef je dat het niet de deeltjes zijn die omhoog gaan, maar dat jij het bent die in een rotgang naar beneden valt. Je bent aan het afdalen zonder dat je het wist, maar nu heb je de controle over je afdaling verloren en je computer geeft al een hele tijd aan dat je met 81, 82, 83 meter te diep zit. Wat de computer wel weet en jij niet meer, is dat je nu grote kans hebt op stikstofnarcose, zuurstofvergiftiging en decompressieziekte. En dat laatste alleen als je de eerste twee hebt overleefd.

Hulpeloos val je steeds dieper in het bruine niets, terwijl de deeltjes wel een weg naar boven weten te vinden. En dan is daar plotseling verlichting door de bodem die jou komt verwelkomen. 91 meter. De donker omarmt je en de kou vervaagt, want je ziet en voelt niets meer. Je kruipt over de bodem, met handen en voeten zo snel als je kunt, op zoek naar een uitweg uit deze nachtmerrie. Nog een paar keer hoor je een stem met korte en snelle ademteugen om hulp roepen, voordat je helemaal niets meer hoort. Je hebt de uitweg gevonden.

Fack.

Sport?

Sport?

Dit is geen sport.

Donderdag 19 mei begin ik met mijn tweedaagse instructeursexamen. Vrijdag 20 mei ben ik instructeur en ik weet nu waar ik het voor doe. Natuurlijk is de ervaring van het ondergedompeld zijn in een andere wereld waarin je vrij kan bewegen en allerlei wonderlijke verschijningen ziet, een bijzonder mooie ervaring die ik graag met vriend en vijand wil delen, maar het zo goed mogelijk voorbereiden op het voorkomen van gruwelijke sterfgevallen als bovenstaand beschreven is het belangrijkste wat er op mij te wachten ligt. Ik heb deze man zien doodgaan door zijn eigen ogen, want hij heeft het allemaal gefilmd. Sinds ik dit beeldmateriaal gezien heb, voel ik mij absoluut voorbereid op wat komen gaat. Waarom? Ik word duikinstructeur en een verdomd goede ook. Dit laat ik niemand gebeuren. Voor mij is het geen sport, het is mijn verantwoordelijkheid, het is mijn baan, het is mijn leven en die van vele anderen.

Reacties

Reacties

Ben Feringa

Het beeldmateraal:
http://youtu.be/cRj0lymMMGs

Truus

Een verhaal om kippenvel van te krijgen.
Natuurlijk zul jij zoals jij het schrijft een"verdomd" goede duikinstructeur worden.
Heel veel succes morgen en overmorgen.
Een fijne verjaardag vandaag!

mirjam van Wijk

Zo, dat is dus de sport: Duiken.
Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
Succes met de examendagen.
Groetjes Mirjam

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!